ماشین ظرفشویی در واقع یک ربات است . شما ظرفها را درون ماشین میچینید.مایع ظرفشویی اضافه میکنید و ماشن را روی برنامه دلخواه قرار میدهید پس از ان کارها با ماشین است که ظرفها را بشوید اب بکشد و خشک کند.

راهنمای استفاده از ظرفشویی

یک ماشین ظرفشویی:

  1. آب را وارد لگن یا حوضچه میکند.
  2. سپس آب را گرم میکند تا به دمای مطلوب برسد.
  3. به طور خودکار و در زمان مناسب مواد شوینده را اضافه میکند.
  4. آب را با جریان سریع روی ظرفها ازاد میکند تا شسته شوند.
  5. آب کثیف را تخلیه میکند.
  6. برای آب کشی ظروف آب بیشتری روی ظروف اسپری میکند.
  7. آب را به طور کامل تخلیه میکند.
  8. در صورت تنظیم هوای درونش را گرم میکند تا ظروف خشک شوند.

به علاوه ماشین ظرفشویی بر کارهای خود نظارت میکند تا همه چیز را به درستی انجام دهد.

یک تایمر یا یک کامپیوتر کوچک مدت زمان هر چرخه را تنظیم میکند.

یک سنسور دمای آب  و هوا را مشخص میکند و از گرم شدن بیش از حد ماشین و آسیب به ظرفها جلوگیری مینماید.

سنسور دیگری سطح آب درون ماشین را چک کرده و در زمان بالا آمدن سطح آب سیستم تخلیه را فعال میکند تا آب از درون ماشین سرریز نکند.

حتی برخی از ماشین های ظرفشویی مجهز به سنسورهایی هستند که میتوانند میزان کثیفی آب خارج شده از ظرفها را مشخص کنند.

زمانی که آب به اندازه کافی روشن باشد سنسورها مشخص میکنند که ظرفها تمیز شدهاند.

در این مقاله نحوه کار ماشین ظرفشویی – روش استفاده درست از آن و ویژگیهایی که باید هنگام خرید یک ماشین ظرفشویی در نظر گرفت را مورد بحث قرار داده ایم.

فضای داخلی ماشین ظرفشویی

اگر چه اب درون ماشین ظرفشویی خارج نمیشود و ماشین های ظرفشویی کاملا آب بندی هستند اما آن ها هیچ وقت به طور کامل پر نمیشوند آب ورودی فقط تشت کوچکی که در پایین ماشین وجود دارد را پر میکند.

عناصر گرمایشی آب را تا دمای 55 تا 66 درجه سانتی گراد گرم میکنند. سپس یک پمپ آب  را به سمت بالا و تا واتر جتها ( آب فشان ها ) پیش میبرد و آب روی ظروف کثیف اسپری میشود .

کار واتر جت های ماشین ظرفشویی مانند کار یک شلنگ است .

اگر هیچ نازلی روی شلنگ قرار نداشته باشد و شما شیر اب را تا آخر باز کنید و سپس انگشتتان را روی انتها شیلنگ قرار دهید فضای داخلی برای حجم آب کم شده و آب با شدت بیشتری به سمت خارج حرکت میکند.

واتر جت ها نیز به همین صورت عمل میکنند. همچنین نیروی آب باعث چرخش اسپری آّ فشان نیز میشود درست مانند یک ابپاش در چمنزار.

زمانی که شستشو و آبکشی ظروف به پایان میرسد آب دوباره به لگن ماشین ظرفشویی بر میگردد جایی که پمپ آب را به خارج از ماشین ظرفشویی هدایت مینماید. بسته به نوع ماشین ظرفشویی لوله های هدایت کننده آب کثیف ممکن است در جاهای مختلفی قرار گرفته باشند.

چرخه خشک کردن مرحله پایانی و البته اختیاری است. عناصر گرمایشی واقع در بخش انتهایی ماشین ظرفشویی هوای داخل ماشین را گرم کرده و به خشک کردن ظرفها کمک میکند.

بسیاری از افراد دوست ندارند از این چرخه استفاده کنند و اجازه میدهند ظرفها خودشان خشک شوند. با این کار در مصرف انرژی هم صرفه جویی میشود.

شوینده های مناسب برای ماشین ظرفشویی

نوع شوینده هایی که برای شستن ظرفها توسط ماشین ظرفشویی استفاده می شوند. بسیار مهم هستند. مواد شوینده رسوبات معدنی و سختی آب را تحت ناثیر قرار میدهند.

همچنین این شوینده ها حاوی حلال هایی هستند که باقی مانده های غذایی موجود روی سطح ظروف را در خود حل کرده و ظرفها را تمیز میکنند.

شما نمیتوانید هر مایع ظرفشویی را برای ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید. و فقط باید مواد مخصوص ماشن ظرفشویی را به کار ببرید. شوینده های دیگر ممکن است به ظرفها اسب رسانده یا کف زیادی تولید کنند.

اما انتخاب نوع شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی مانند قرص پودر با ژل یک انتخاب شخصی است و هیچ کدام قدرت پاک کنندگی بیشتری نسبت به دیگری ندارند.

مشکل بیشتر مردم در رابطه با استفاده از ماشین ظرفشویی تمیز نشدن کامل ظرف هاست باقی ماندن بقایای مواد غذلیی یا حتی شوینده روی سطوح ظرفها واقا ناخوشایند است .

ممکن است یکی از دلایل این مسئله مشکل در فشار اب باشد که باید آن را تنظیم نمایید و یا مشکل وجود تشکیلات معدنی باشد.

در صورتی که آب منزل شما دارای سختی آب بالایی باشد تشکیل رسوبات معدنی سبب انسداد واترجت ها خواهد شد.

گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی در سیستم تخلیه ماشی ظرفشویی وجود داشته باشد. دلیل آن میتواند انسداد لوله یا شیلنگ تخلیه و یا مشکلی در پمپ ماشین باشد.

همچنین ممکن است آب درون ماشین ظرفشویی بسیار کف کند و سنسور مربوطه نتواند این مسئله را تشخیص دهد این موضوع سبب میشود چرخه تخلیه خیلی زود به پایان برسد. در این شرایط باید از شوینده کمتری استفاده کرد.

سایز ماشین ظرفشویی

  • ماشینهای ظرفشویی اندازه های متفاوتی دارند.
  • کوچکترین آن ها رومیزی هستند که اندازه کوچکی دارند.
  • مصرف آب وانرژی شان کم است و میتوانند یک چرخه شستشو را در حدود 20 دقیقه انجام دهند.
  • سایز استاندارد ماشین های ظرفشویی دارای عرض 60 ساتنی متر است.
  • بدیهی است هر چه سایز ماشین ظرفشویی بزرگ تر باشد ظروف بیشتری را می تواند بشوید.